Nelson en Abel Tasman - Reisverslag uit Kaiteriteri, Nieuw Zeeland van Irene Zuethof - WaarBenJij.nu Nelson en Abel Tasman - Reisverslag uit Kaiteriteri, Nieuw Zeeland van Irene Zuethof - WaarBenJij.nu

Nelson en Abel Tasman

Blijf op de hoogte en volg Irene

24 December 2013 | Nieuw Zeeland, Kaiteriteri

Gisteren zijn we met piepende banden vertrokken uit Westport. Het was een aardig eindje rijden, de planning was om nog even te stoppen, maar omdat ik, met nog 100 kilometer te gaan, net een irritante mede weggebruikster had ingehaald, maar doorgereden. Anders zou ik daar weer achter zitten, en passing lanes hebben ze hier niet zo heel veel. We waren dus al tegen elf uur in Nelson, een echte stad, vergeleken bij Westport. Ingecheckt bij het hostel en de stad ingegaan om nog wat aankopen te doen, zoals korte broeken. De twee die ik bij me had, zijn niet echt meer schoon te noemen. De wasmachines doen er hier maar liefst 30 minuten over op een koud programma, dus schoon zal het er niet van worden. De droger soms 10 minuten langer, maar ook dat helpt niet echt. Buiten hangen is beter, en het was mooi weer, dus het kon. Boodschappen gedaan voor de feestdagen, en de avond gevuld met het maken van een onmogelijke puzzel. Om tien uur de handdoek in de ring gegooid en gaan slapen. Vanochtend op tijd vertrokken naar Kaiteriteri, dat was maar een uurtje rijden, dus eerst gestopt in Motueka, op zich ook wel een redelijke plaats. Hier een rondje gelopen en door gereden. We waren dus tegen elf uur in Kaiteriteri. Het hostel...tja....wat moet ik erover zeggen. We zitten er drie nachten...en het is vlakbij het strand..maar verder...het is om te beginnen gaan YHA hostel en die hanteren een zekere standaard ten aanzien van netheid, hygiene en kamers. Dat heeft deze niet zeg maar. De kiwi expres, Eem soort van busreizen voor jongeren door heel nieuw Zeeland stopt hier ook, waardoor het meer een feest hostel is. De keuken is klein, in vergelijking tot het aantal kamers, heeft anderhalf gasfornuis, 7 pannen en veel deksels. Je bord, mok, schaaltje en bestek krijg je bij de receptie in een vieze plastic bak. Het bord is overigens ook plastic. Deze moet je bij vertrek weer compleet inleveren. De matrassen zijn dun, de douche niet erg schoon, het internet tering traag voor vijf dollar per dag, en bij de boeking is het een en ander fout gegaan wat ik nog moet uitzoeken. En tot overmaat van ramp..je mag er geen alcohol drinken. Dat mag alleen in de bar ernaast, tegen betaling uiteraard. Wij hebben vandaag dus vroeg gegeten, want toen waren er nog pannen, die we eerst maar afgewassen hebben. Daarna zijn we met een fles wijn in de auto gaan zitten. Je moet wat, maar het is wel een wat treurige kerstavond zo. Maar goed, we slaan ons erdoor heen. Vandaag zijn we eerst met een watertaxi naar Anchorage gegaan. Daar hebben we wat gewandeld. Het nationaal park kun je slecht per weg bereiken, zodat je eigenlijk altijd aangewezen bent op watertaxis die een beste duit kosten. Het weer was redelijk, een aangename temperatuur, maar wel erg bewolkt. Toen we terug waren begon het ook nog te regenen. Maar wel in het park een paar foto's kunnen maken van vogels die ik al wel gezien heb, maar nog niet op de foto had. morgen rijden we verder naar het noorden, naar Cape Farewell, en kijken of we daar wat kunnen wandelen. Dan komen we de dag wel door. Voor tweede kerstdag hadden we bedacht om te gaan kajakken, ware het niet dat dat je met de kajak niet het Park in kan, dat is te ver weg. Alleen hier dus in de baai, maar eens kijken of we dat gaan doen. Anders rijden we wel weer naar Nelson om daar wat te doen. Zoals jullie wel zullen begrijpen, wij hebben het zwaar. Ik weet of niet of ik morgen veel up te loaden heb, ik heb internet tot ongeveer half acht, en ik ben niet van plan om nog een keer geld te betalen voor dit trage internet. Dus tot de volgende Mac zou ik zo zeggen :)