Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Irene Zuethof - WaarBenJij.nu Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Irene Zuethof - WaarBenJij.nu

Vancouver

Blijf op de hoogte en volg Irene

18 September 2015 | Canada, Vancouver

Na een goede nacht slapen, pas tegen zeven uur wakker. Rustig ontbeten, aangekleed en tegen half negen de deur uitgegaan om ons lijstje met bezienswaardigheden af te werken. Het eerste uitgestapt bij Chinatown, een van de grootste van Noord Amerika. Een beetje een dooie boel was het wel, veel winkels gaan pas tegen twaalf uur open. Wij hebben eerst even thee gedronken bij de Mac. Dit omdat ons internet waardeloos is in het hotel, en we de ferry moesten boeken, inclusief wat hotels voor Vancouver Island. Daar vol verbazing gekeken naar de stroom van daklozen en junkies die een plaatsje zochten om de dag door te brengen. Nu was het mijn gisteren al opgevallen dat er op Granville wel heel eg veel junkies en mensen met meerdere steken los, rondliepen, maar hier werd het alleen maar erger. Dat bleek wel te kloppen, want naast Chinatown, ligt Hastings street, en ik had al ergens gelezen dat hier veel zwervers zitten. Het leek ons de toeristische attractie die we moesten zien, maar ineens liepen we er tussen. Een marktje waar zwervers van alles verkochten, gebruikte etc. Het was niet eens zozeer dat het onveilig voelde, maar vreemd was het wel. Twee blokken vol met zwevers, tentjes, urineluchten, drugsgebruikers die crack aan het roken zijn. Als toerist weet je niet wat je overkomt als je hier loopt. Voor een welvarende stad als Vancouver, is het vreemd dat hier niets mee gedaan wordt. Het is nu niet bepaald een visitekaartje, en vlak ernaast ligt Gastown, wat een über toeristisch gebeuren is. Hier staat de enige gasklok ter wereld. Nadat we dit allemaal doorstaan hadden, zijn we doorgelopen naar Robsonstreet, de winkelstraat die eindigt in Stanleypark. Hier een fiets gehuurd, en een rondje door het park gecrost. Een mooi overzicht onder skyline van Vancouver en de havens. Aan het eind zat een vijver waar een man wasberen en de vogels aan het voeren was. Hij wilde maar wat graag alle vogels laten zien, en daar zaten idd mooie bij, helaas had ik alleen mijn kleine lens maar bij me, dus mooi op de foto kreeg ik ze niet. Even verderop zat een hele grote specht, maar ook die kreeg ik niet mooi op de foto. Misschien dat we er morgen nog langs komen met de auto, richting de ferry. Na ruim een uur de fietsen weer ingeleverd en geconstateerd dat de spatborden aan de achterkant ietwat aan de korte kant waren. Vervolgens richting Granville gelopen, daar de bus gepakt naar het Olympische dorp. Dat was alleen niet te vinden, het staat leuk op de kaart, maar behalve een station en een parkeerplaats met de naam Olympisch Village, was er niets olympisch te ontdekken. Daarom de bus maar weer genomen naar Granville Island, een eilandje onder de brug naar downtown, waar veel kunstenaars hun handel aanbieden. Daar wat rondgelopen en de bus weer gepakt naar downtown. Besloten nog even naar Chinatwon te gaan om te kijken of de winkels open waren, en wederom over Hastings street gelopen. Het was nu aanzienlijk drukker dan vanochtend, en de behoefte om er tussendoor te lopen zoals vanochtend, was ff wat minder. Chinatwon zelf was nog steeds niets bijzonders, weinig winkels en veel vervallen panden. De metro maar weer genomen naar ons hotel. Onze wijk valt dan best mee, we hadden bijna een hotel geboekt aan Hastings street, maar goed dat we dit niet gedaan hebben. Gegeten bij het Chinese restaurant aan de overkant. Dat was voor een Chinees best prijzig, en inmiddels kan ik naast hamburgers, ook geen Chinees meer zien. Nog een weekje volhouden, of toch nog een keer zelf gaan koken. Dat laatste lijkt mij niet erg waarschijnlijk. Morgenmiddag gaat onze boot, en dan gaan we eens even op Vancouver Island kijken.